Klauzál ház

2014-10-10 19:00:00 1222 Budapest, Nagytétényi út 31-33

Műsor

Wagner: Siegfried-idill
Mendelssohn: 42. zsoltár (Wie der Hirsch schreit)
Beethoven: III. (Eroica) szimfónia
 
Vezényel: Alpaslan Ertüngealp
 
 

Siegfried című operájának néhány motívumát dolgozta fel Wagner ma este elsőként felcsendülő zenekari művében, amelyet 1870-ben a maga Siegfriedjének, fiának születésekor írt. A zenemű voltaképpen szerenád Cosima asszonyhoz, aki a családi boldogság régóta áhított idilljével ajándékozta meg svájci, Triebschen-beli otthonában a zeneszerzőt. A kis zenekarra hangszerelt darabot házuk kertjében, Cosima ablaka alatt játszatta el meglepetésként.

A szerenádot követően egy csodálatos kórusmű hallható. Felix Mendelssohn-Bartholdy nemcsak újrafelfedezője és népszerűsítője volt Johann Sebastian Bach műveinek, hanem példaképként is tekintett nagy lipcsei elődjére. Kórusműveiben, oratorikus alkotásaiban egyértelműen tükröződnek a protestáns egyházzene hatásai. A 42. zsoltár (Mint a szép hűvös patakra...) Luther által fordított német szövegét 1837-38-ban zenésítette meg. Az est második részében felcsendülő III. szimfóniát Beethoven 1803-ban, mintegy fél év alatt írta, melynek ihletője köztudomásúan Napóleon személyisége volt. 1798-ban a zeneszerző megismerkedett a Bécsben tartózkodó Bernadotte tábornokkal, aki már akkor rábeszélte, írjon egy zeneművet Bonaparte konzul dicsőítésére. Beethoven maga is sokra tartotta Bonapartét, akiben a szabadság eszméjének megtestesítőjét látta. Harmadik szimfóniájában egy kiemelked? egyéniség jellemét rajzolta meg, és a művet Bonapartéról nevezte el. Amikor azonban Bonaparte császár lett, Beethoven keserűségében eltépte a partitúra címlapját, amelyen Bonaparte neve állott. A mű 1806-ban megjelent első kiadásának címlapja már így szólt:

 ,,Sinfonia eroica... composta per festeggiare il sovvenire di un grand Uomo..."

(Hősi szimfónia... egy nagy ember emlékének megünneplésére...)

A zenemű azonban túlélte ihletőjét, és mindegy is, kiről mintázta hősét a szerző: a zeneműben egy Hős küzdelme, bukása és megdicsőülése, főként pedig magatartásának erkölcsi nagysága tárul a hallgató elé.