Klauzál ház

2015-03-06 19:00:00 1222 Budapest, Nagytétényi út 31-33

Műsor

Copland: Fanfare for a Common Man

 

Puccini: Krizantémok

 

Crusell: Klarinétverseny No. 2, Op. 5

 

Lutoslawski: Concerto

 

Közreműködik: Rajnai Csaba - klarinét

 

Vezényel: Jan Jakub Bokun

A Budafoki Hangversenyesték márciusi koncertjén négy művet hallhatunk, melyeket a klarinétművész és karmester Jan Jakub Bokun vezényel.
A koncert egy ütős rézfúvós parádéval indul, Aaron Copland amerikai szerző Eugene Goossens karmester kérésére írta 1942-ben a Fanfare for a Common Man című művét, melynek címét Henry A Wallace a „Hétköznapi ember évszázadának” hajnalán mondott beszéde inspirált. Eredetileg katonáknak, tengerészeknek, pilótáknak dedikált fanfár végül az egyszerű halandóknak lett címezve és az adóbevallás időszakában debütált, az adóbevalló emberek lelkiállapotát lefestve. A mű Bob Dylan koncertjein kívül színesítette a Csónakok világa televíziós
műsort, az Egyesült Államok tengerészetének toborzó kampányát, még űrsiklóra is feljutott, mint a legénységet ébresztő zene, de megihlette például a montreáli metrót is, melynek egyik kocsijának motorja az állomás elhagyásakor a fanfár kezdőhangjaival kápráztatja el az utazóközönséget és a metróvezetőt.
 
A hangverseny folytatásában egy másik hangszercsalád, a vonósok szólalnak meg, vonósnégyesként Puccini Krizantémok című művében. A szerző ezt a rövid, ámde annál érzelemgazdagabb elégiát Aosta hercegének – az első olasz király második fiának, aki három évig spanyol király is volt – halála alkalmából írta.
A finnországi Uusikaupunkiban született Bernhard Henrik Crusell a Sibelius előtti időszak legnagyobb finn zeneszerzője volt, annak ellenére, hogy élete nagy részét Svédországban töltötte. Negyven évig volt a Királyi Udvari Zenekar vezető  klarinétosa, mely időszak alatt számos verseny- és kamaraművet, férfikari műveket, dalokat és különféle átdolgozásokat írt, utóbbiakat egy általa vezényelt katonazenekar számára. A hangversenyen második klarinétversenye szólal meg, melyben közreműködik a szintén finnországi kötődésű kiváló klarinétművész,
Rajnai Csaba, aki Sopronból jutott a Kymi Sinfonietta zenekar szólamvezetői posztjáig.
 
Végül elhangzik a lengyel zeneszerző Witold Lutosławski 1950-54ig írt Concerto-ja. A három tételes művet fenyegető hangvételű 9/8-os ütő-ostinato vezeti be, mely még – Brahms most ugorja át ezt a részt, ha véletlen olvassa, de - Brahms Első  szimfóniájának nyitányánál is félelmetesebb. A kelet-európai avantgárd UNESCO-díjas képviselőjének ez a mű nyitotta meg az utat nyugatra és tette ismertté.