Klauzál ház

2016-09-30 19:00:00 1222 Budapest, Nagytétényi út 31-33.

Műsor

Saint-Saens: Sámson és Delila - Bacchanália
Mozart: C-dúr zongoraverseny K.467
Saint-Saens: I. szimfónia

Közreműködik: Szabó Marcell, Junior Príma díjas - zongora

Vezényel: Hollerung Gábor

A Budafoki Hangversenyesték sorozat idei első koncertjét a Budafoki Dohnányi Zenekar Nemes László alapító karnagyának, Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Díszpolgárának tiszteletére ajánlja, 80. születésnapja alkalmából.


Mai hangversenyünk nyitánya Saint-Saëns: Sámson és Delila című operájának híres balettbetétje, mely szinte mindenki számára ismerősen cseng, hiszen a fülbe mászó, keleties dallamok ihlették szinte valamennyi keleties tárgyú film zenéjét. 
A bacchanáliát követő Mozart-zongoraverseny is több filmből lehet ismerős számunkra. A versenymű csodálatos, II. tétele megihlette a rajzfilmkészítőket csak úgy, mint a híres 007-es sorozat vagy az Elvira Madigan alkotóit is. Spongyabob Kockanadrág házi kedvencével, Csigusszal beszélget Mozart muzsikájának kíséretében, míg James Bond 1977-es, A kém, aki szeretett engem című opuszában a főgonosz, Stromberg víz alatti támaszpontjának bemutatása közben, mikor a négylábú, békára hajazó fémtákolmány kiemelkedik a habok közül, szintén az említett műrészlet csendül fel. A tétel egyik legihletettebb filmtörténeti feldolgozása az Elvira Madigan című filmhez köthető. 
A francia zeneszerző, Camille Saint-Saëns 18 éves korában remek orgonista állást kapott a párizsi Saint-Merri templomban, de szabadidejében folytatta a komponálást, és megszületett az opusz 2-es számot viselő I. szimfónia. Mint ahogy azt a fiatal zeneszerzőknél megszokhattuk, ez a mű is számos más komponista jellemzőit viseli magán, ámde büszkén. Beethoven, Mendelssohn, Berlioz szelleme ugyanúgy átjárja, mint ahogy találunk benne egy kis Wagnert, Schumannt vagy Gounod-t is. A mű konvencionális, négy tételes kompozíció. Az első, tradicionális szonáta-formát követő tétel után a „Marche-Scherzo” címkével ellátott második tétel könnyed és dallamos, talán a legkevésbé agresszív induló, amit elképzelni lehet. Inkább pásztorköltemény, mint harcias menetelés. A harmadik tétel merő varázslat, a szerző által valaha írt egyik legszebb, legérzékenyebb zene, holdvilági muzsika egy kiváló komponistától, aki a mű komponálásakor még nem volt húsz éves. Szünet nélkül lebegünk át a zárótételbe, hogy aztán a mű és a koncert is egy pompázatos Esz-dúr fúgával érjen véget.
 
                
Szabó Marcell